05 April 2012

Working Life Short Story


Working Life Short Story

Disclaimer: This short story is merely creation for life enhancement and has no relation with any individual (live or dead). If the story coincidence with any individual’s experience, it is just a coincidence.

____________________________________________________________
Story 1:

SME 1

Individual A: Eh…teruklah kerja kat sini…gaji dah lah sikit, kerja bertimbun tak habis2.

Individual B: Apa boleh buat, kita ini orang bawahan je…bukan macam orang atasan. Rilek je kerja, duduk dalam ofis, mengarah orang buat kerja dan tunggu gaji masuk…

Individual A: Pandai je mereka mengarah-arah orang buat kerja, bukan kerja kita pun dia suruh kita buat. Jawatan kita QC exec, patutnya buat kerja QC je la, sekarang kita kena buat jugak kerja check stock, membersihkan “makmal” dan pejabat, pantau pekerja processing buat kerja dan nak pulak result analisis cepat. Dia ingat kita ni Superman ke Wonder Woman!

Individual B: Eh…masa rehat dah tamat, baik masuk kerja sekarang. Kalau tak, kena marah pulak nanti.

*Dua bulan kemudian, syarikat tersebut bankrup disebabkan strategi pemasaran yang lemah dan produk makanan yang tidak diminati pelanggan, iaitu Kerepek Ubi Kentang Perisa Cili Padi bercampur Wasabi. Dua orang pekerja tersebut kemudian bekerja di syarikat lain.


Moral of the story:
Orang atasan mungkin mendapat pulangan yang lumayan sekiranya strategi pemasaran yang betul dan idea produk mereka bersesuaian dengan kehendak pengguna. Akan tetapi, orang atasan juga yang akan menanggung kerugian yang banyak sekiranya apa yang dirancang tidak mencapai hasil yang dikehendaki. Kita mungkin lihat mereka duduk je, tetapi otak mereka tengah buat kerja (risau sales yang teruk, bagaimana nak menaikkan sales, tak dapat logo halal lagi, bagaimana nak improve produk yang sedia ada, atau nak tambah produk baru, dan lain-lain).